svar på frågorna

1. hejsan! Jag läste att du inte red för någon dressyrtränare. Varför? Det der ut på vissa bilder & videos att du kanske skulle behöva lite hjälp just med sitsen och handställningen.

Jag rider inte för någon dressyrtränare då jag har ridigt för hopptränare och det blir dyrt att rida för båda två. Har också dålig erfarenhet av dåliga tränare som inte brys sig och bara säger att det är fel på hästen.
Min hand är jag fullt medvetan om att den kan ha tendens att lägga sig men sitsten kan jag inte alls hålla med dig om. Har aldrig fått klagomål av tränare eller domare i dressyr att jag har en dålig sits. Han alltid haft höga poäng i den delen. Kan vara så att jag är lite obalanserad på Max och det är bara för jag är inte van vid sån kort gång som han har och han är väldigt ojämn vilket gör det svårt att sitta exakt som man ska.

2. Hur ofta tävlar du ?
Var helg?
Är det tävlingshästar du har ?

Nu detta året kommer det bli var och varanan helg eftersom jag ska vara med i både folksam cup och sveland cup.
Ja, Iris är en tävlingshäst och Max är det tänkt att han ska bli.

3. När blir din första tävling i år ?
Ska du tävla Max också?

Min första tävling i år vet jag inte var men det blir väl i början/mitten på Februari skulle jag tro för Iris del sen blir det inte förrän i Mars för Max

4. Verkar som du rider mycket på pessoa, Varför?

Iris red jag på pessoa ett atg men märkte snabbt att hon kortade sina steg väldigt mycket och man kunde inte få henne att länga ordentligt så hon rids inte på det.
Max rids på pessoa för han trivs bäst med det. Han går ibland på vanligt tränsbett men han är så fruktansvärt stark. Testat med pelham men det gillade han inte alls så jag rider han på pessoa och tränsbett.

5. vilket bäst anser du bäst till iris resp max och varför?

Förstår inte riktigt frågan.....

Om du menar vilken hästarna jag tycker är bäst av dom två så skulle jag nog säga...Båda !
 
Max
+ Ställer alltid upp
+ Lätt att hantera
+ Jämn i humöret
- Varit skadad

Iris
+ Ställer alltid upp
+ Lätt att hantera av folk hon känner
- ojämn i humöret
- kan vara väldigt bråkig om hon inte får son hon vill.

Dom är ju bra så sitt eget sätt.

6. vad är ditt favorit märke inom ridsporten?
använder du märkes saker till dina hästar och dig själv?


Favorit märke är nog Kingsland och Scapa Sports
Jag har inte så mycket till mig själv. Hästarna har däremot rättså mycket saker som är märkes.

7. Hur lång är du ?

Jag är 1,75 cm lång, ser jag lång ut ? :)

8. Vad är det för häst du har ?

Iris (2000)
e: Irco Mena ue: Irco Marco ( linjeavlad)
Svenskt halvblod
Min tävlings häst
Uppfödere: Landzlaget
Ägare: Jag själv

Max (1998)
e: Genteleman RNF 95 ue: ABC Freight Us-5362-R
New Forest/Varmblodigtravare
Har den på foder och ska sätta igång honom och rida till
Uppfödare: Kjell Vingren
Ägare: Pernilla Johansson

9. Din hästar verkar alltid så glada. Vad gör du för att dom ska bli så?
Vill också att min häst ska bli så glad :)

 
Oj, tack så mycket !
Jag umgås väldigt mycket med mina hästar och pysslar väldigt mycket med dom och framförallt pratar med dom. Jag lär min hästar enkla ord som skritt, trav, galopp, halt ,stanna, höger, vänster och gå in. För då är det lätt att hantera dom engligt mig själv för då känner jag att jag har kontroll över dom. och självklart när dom är duktigs så får dom alltid en morotsbit så lär dom sig att det så kul.
Jag lek också väldigt mycket med dom. Att allt är inte blodigt allvar t.ex om dom river så blir jag inte sur utan pratar lugnt med hästen och kommer på ett igen.
Att rida ut med sin hästa är också en sak jag gör varje dag. istället för att träna dressyr i en tråkig paddock så hitta ett fält någonstans och träna där, kan lova att hästarna blir mycket gladare då.

10. Hur länge är din hästar ute i hagen ?

8-10 timmar

Lägg en kommentar här
Postat av: Karolina

Hejhej :D

ääälskar dina hästar, så sjukt fina!

2010-01-12 @ 22:06:40
URL: http://kaaroliinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0