Artiklen :)


Foto: Privat
På gården i Lilla Månstorp har Stina Petersson ansvar för hästarna Iris och Max.

Stina planerar för ett
yrkesliv bland hästar

Av Nilla Olsson
Publicerad 5 februari 2010 11.23 | Uppdaterad 5 februari 2010 11.23Gilla 

Redan som treåring följde Stina Peterson med mamma Ingela ut i stallet. Ett år senare började hon på ridskola.
– För två år sedan fick jag min första egna häst, berättar Stina, som planerar för ett yrkesliv bland hästar.

På söndag är det äntligen dags för årets första tävling. Stina och hoppstoet Iris åker från gården i Lilla Månstorp till Trelleborg för att testa formen.

– Det ska bli kul, säger Stina med förväntan i rösten.

Till vardags går hon hästskötarprogrammet på Malmö praktiska gymnasium.

– Det är jätteroligt att kunna syssla med sitt största intresse på skoltid. Just nu är vi ute på praktik. Jag är på CK Horselife i Skegrie. Vi är tre tjejer som är hästskötare där.


Hemma har Stina ansvar för Iris och Max. Dessutom har hennes mamma en häst. I framtiden tänker Stina satsa på en karriär som hovslagare.

– Eftersom jag har ett stort hästintresse och tycker om att pyssla med dem kändes det som en bra idé. Jag tror att jag skulle passa som det. Visst är det ett svårt och tungt arbete, men det är tungt att hålla på med hästarna till vardags också, så det är jag van vid, säger Stina med självförtroende i rösten.


För att komma in på yrkesutbildningen i Flyinge måste Stina först praktisera hos en legitimerad hovslagare under en månad.

– Och så måste jag ha fyllt 20 år och ha körkort. Men jag har kontakt med en hovslagare, berättar Stina.

Hon är noga med att berätta hur mycket familjens och pojkvännens stöd betyder för henne.

– Hästarna tar all min tid. Jag satsar allt på dem och de betyder mycket för mig. Nu känner jag att jag har en bra häst som kan ta mig långt. Då vill jag göra allt för att komma dit.

Stina Petersson

Namn: Stina Petersson

Fyller: 18 år den 7 februari

Bor: I Lilla Månstorp

Familj: Mamma Ingela, pappa Jan, storebror Johan 25 och pojkvännen Martin Lundberg

Aktuellt: Komma ut och tävla med hästarna


Lägg en kommentar här
Postat av: Emma

du fyller 18 idag ju, grattis! :)

hittade din blogg från tävlingsryttarens.

2010-02-07 @ 15:41:13
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

Jättefin blogg:D Vad har du för hästar?

2010-02-12 @ 22:56:10
URL: http://dressyren.webblogg.se/
Postat av: elitponnys.blogg.se

kul :D

2010-02-13 @ 17:09:53
URL: http://elitponnys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0