Nya regler, 1 Augusti

Den 1 augusti blir det 96 timmars karens på några fodertillskott/produkter och även rekommenderad karenstid på en hel brunt tillskott och produker.

Från 1 augusti 2010 gäller följande karenstider för fodertillskott, örter och foderrelaterade substanser (med användande av de vanligaste substansnamnen som kan variera mellan svenska, latin och i vissa fall engelska)

96 timmars karenstid gäller för produkter enl ovan som innehåller

  • Capsicum, capsaicin
  • Djävulsklo, Harpagophytum procumbens
  • Vänderot, Valeriana officinalis

14 dygns karenstid gäller för produkter enl ovan som innehåller

  • Guarana

96 timmars karenstid rekommenderas för övriga fodertillskott, örter/örtprodukter som har eller påstås ha farmakologiska effekter på häst eller påverkar/påstås påverka hästens prestationsförmåga eller temperament. Nedan följer exempel på sådana tillskott/substanser/örter

  • Aloe, Aloe vera (>30% av produkten)
  • ASU, Avocado and Soybean unsaponifiable extracts
  • Bipollen, Propolis
  • Boswelia sp.
  • Chondroitinsulfat
  • Di-/trimetylglycin (D-/TMG)
  • Gammaoryzanol, rice bran oil
  • Ginko biloba
  • Ginseng
  • Glucosamin
  • Green lipped mussle extract
  • Gurkmeja, Curcuma longa, curcumin
  • Hyaluronsyra
  • Ingefära, Zingiber officinale, ginger
  • Kreatin
  • L-carnitin
  • Melaleuca alternifolia, tee trea oil
  • MSM, metylsulfonylmetan
  • Munkpeppar, Agnus castus
  • Nypon, Rosa sp., rose hips
  • Octacosanol
  • Röd solhatt, Echinacea purpurea
  • Schizandra
  • Tryptofan
  • Yucca, Yucca schidigera
Kopierat från Svenska Ridsportförbundets hemsida

Enligt mig så tycker jag att det är jätte tramsigt, speciellt det med örterna. Jag menar örter är ju naturliga  och har inte en massa tillsattser i sig. Jag ser Iris munkpeppar och nypon i förebyggande skäl för att munkpeppar lugnar ner henne så hon inte blir stirrig och blir hon inte stressig så får hon inte magsår och får hon inte magsår så får hon inte förstoppning och då slipper vi att åka AKUT till djursjukhuset en igen.
Jag tycker detta är så tramsigt som det bara kan bli och tror att dom endast har gjort dessa reglerna för att verka viktiga. Lite tillskott gör inte att hästen hoppar 1,20 , 1,30 och 1,40, det gör ju bara att hästarna mår lite bättre och inte lika lätt blir skadade.

Vad tycker ni ?

Lägg en kommentar här
Postat av: Emelie

Jag kan halla helt med dig! Det ar tramsigt att halla pa med karenstider pa dessa fodertillskott, kanske en helt annan sak nar det ar amnen som ar till for smartlindring el liknande. Jag sjalv ger mina hastar ett tillskott somm innehaller gronlappad mussla, som fungerar mkt bra och ar till for att "smorja" hastens leder. Har fatt det rekommenderat utav en veterinar dessutom och hon tycker oxa det ar lojligt. Ibvalnd undrar man hur dom tanker... suck..

2010-08-05 @ 19:23:20
Postat av: Fille

svar: hacket är redan sålt tyvärr.

2010-08-06 @ 13:13:53
URL: http://teamcc.blogg.se/
Postat av: Madde

Helt sjukt.. Känns som sverige bara letar efter anledningar att kunna göra mer och mer regler. Snart har de så många relger att det ändå inte kommer kollas.

Ibland glad att jag befinner mig i Holland där det är en aning mindre regler.

2010-08-06 @ 21:39:38
URL: http://perssonmadde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0